همکار محترم هرگونه کپی برداری از محصولات نابی تک پیگرد قانونی دارد.

۵ تکنیک قطعی افزایش نور طبیعی در خانه

بازدید: 154 بازدید
افزایش نور طبیعی در خانه
  • نور طبیعی در خانه اولین و مهم‌ترین مرحله هنگام خرید است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد تابش نور طبیعی نقش مهمی در احساس خرسندی و نشاط ساکنان دارد. روش‌های مختلفی برای افزایش نور طبیعی در خانه وجود دارد که علاوه بر بهبود فضای داخلی ساختمان، نقش مهمی در بهبود سلامت شما بازی می‌کند. جلوگیری از تجمع کپک، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، طراوت هوای اتاق‌ها و ایجاد انرژی مثبت در خانه تنها بخشی از مزایای تابش نور طبیعی هستند.

    افزایش نور طبیعی در خانه

    استفاده از نور طبیعی در خانه نقش مهمی در حفظ سلامت و افزایش نشط ساکنان دارد

    اهمیت نور طبیعی در خانه

    نور طبیعی یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش زیبایی فضای داخلی ساختمان‌ها به حساب می‌اید. بدون نفوذ نور کافی به داخل خانه علاوه بر پرداخت هزینه اضافی برای نورپردازی، فضای داخلی شما تنگ‌تر و تاریک‌تر به نظر می‌رسد. بسیاری از معماران داخلی از نور طبیعی خورشید به‌عنوان منبع اصلی روشنایی فضای داخلی استفاده می‌کنند. استفاده از پنجره و نورگیر مناسب گام اول برای ورود نور کافی به داخل ساختمان است. نور طبیعی منبعی مناسب برای تامین گرما، انرژی، سلامتی و نشاط محسوب می‌شود.

    مزایای افزایش نور طبیعی در خانه

    قبل از اینکه شما را با تکنیک‌های کلیدی افزایش نور طبیعی در خانه آشنا کنیم باید اطلاعات کافی درباره مزایای استفاده از این منبع حیاتی در زندگی خود داشته باشید. مهم‌ترین مزایای نور طبیعی عبارتند از:

    ·       کاهش میزان مصرف انرژی

    استفاده از نور طبیعی نیاز شما به نورپردازی و کاربرد نور مصنوعی را کاهش می‌دهد. پس، صرفه‌جویی در برق و مصرف انرژی اولین مزیت به حساب می‌آید. استفاده از پرده مناسب روی درب یا پنجره‌ها به فیلتر کردن نور خورشید و کاهش مصرف انرژ کمک می‌کند.

    ·       افزایش تمرکز و یادگیری

    بررسی‌ها نشان می‌هد استفاده از نور طبیعی نقش مهمی در بهبود نمرات دانش‌آموزان در درس‌های ریاضی و علوم داشته است. زیرا، این عامل میزان انرژی بدن و بهره وری مغز را افزایش می‌دهد. زندگی در محیط‌های دارای نور طبیعی از طریق افزایش تمرکز باعث بهبود عملکرد کلی دانش‌آموزان می‌شود. مهم‌تر از همه، نور طبیعی به افزایش سرعت یادگیری و ثبت حفظیات در حافظه بلند مدت کمک می‌کند.

    ·       تقویت استخوان‌ها از طریق افزایش نور طبیعی در خانه

    حتماً می‌دانید که رابطه‌ای مستقیم بین میزان جذب ویتامین D و افزایش کلسیم موجود در بدن وجود دارد. کلسیم ماده اصلی برای ساخت استخوان و دندان‌ها است. ویتامین D نیز به فراوانی در نور طبیعی یافت می‌شود. اغلب مشکلات کمبود کلسیم ناشی از عدم جذب ویتامین D است. بدون مصرف این ویتامین حتی با یک برنامه غذایی غنی از کلسیم نمی‌توانید از استخوان‌های خود محافظت کنید. برای بهبود رشد استخوان‌ها، کاهش احتمال ابتلا به پوکی استخوان در میانسالی، پیشگیری از شکستگی یا کاهش تراکم استخوان ها به کلسیم نیاز دارید. با استفاده افزایش نور طبیعی در خانه می‌توانید از بدن خود در برابر مشکلات ناشی از کمبود کلسیم محافظت کنید.

    ·       بهبود فرایند عضله‌سازی و حفظ سلامت قلب

    حتما دقت کرده‌اید افرادی که در نواحی غنی از نور خورشید زندگی می‌کنند اندام و جثه بزرگ‌تری دارند. دلیل اصلی این است که تمام عضلات بدن دارای گیرنده‌های ویتامین D هستند. دریافت نور طبیعی مهم‌ترین عامل برای فعال کردن این گیرنده‌ها به حساب می‌آید. چذب این ویتامین از طریق نور خورشید به حفظ سلامت و بهبود رشد ماهیچه‌ها کمک می‌کند. رابطه‌ای مستقیم بین قدرت عضلات و قوای جسمانی وجود دارد. به‌علاوه، قلب انسان نیز یک ماهیچه است. این ماهیچه برای عملکرد خود به ویتامین D وابسته خواهد بود. ورود نور طبیعی به داخل خانه علاوه بر تقویت عضلات در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز نقش مهمی بازی می‌کند.

    افزایش نور طبیعی در خانه

    ورود نور کافی به داخل خانه باعث تقویت استخوان‌ها و کمک به عضله‌سازی می‌شود

    ·       تقویت سیستم ایمنی بدن با افزایش نور طبیعی در خانه

    بررسی‌های آماری نشان می‌دهد تماس مستقیم کودکان با نور خورشید میزان ابتلای آن‌ها به عفونت‌های تنفسی را کاهش می‌دهد. بزرگسالان نیز از طریق جذب ویتأمین‌های موجود در نور خورشید به افزایش سرعت بهبود بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کنند. شاید متعجب شوید اما وضعیت کلی سلامت بدن در فصل تابستان بهتر است. با ا افزایش نور طبیعی در خانه به دلیل جذب مقدار کافی ویتامین به سیستم ایمنی بدن برای تولید پروتئین‌های ضروری کمک می‌کنید. این پروتئین‌ها برای پاسخ به‌موقع به واکنش‌های التهابی ضروری هستند. مهم‌تر از همه، جذب ویتامین از نور خورشید باعث درمان یا کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند دیابت و‌ام اس می‌شود.

    ·       حفظ سلامت چشم‌ها

    تابش مستقیم نور خورشید به چشم‌ها می‌تواند به این عضو حساس آسیب بند. هیچ یک از متخصصان چشم پزشکی این کار را توصیه نمی‌کنند. اما، این عبارت به معنی عدم استفاده از نور طبیعی نیست. زیرا، نور طبیعی در مقایسه با نور مصنوعی آسیب و فشار کمتری به چشم‌ها وارد می‌کند. تولید هورمون‌های موردنیاز در اثر تابش نور طبیعی به فضای داخلی خانه نقش مهمی در حفظ سلامت و ساختار کلی چشم‌ها دارد. ابتلا به برخی بیماری‌های چشمی مانند نزدیک بینی یا آستیگماتیسم ناشی از افت میزان هورمون‌های ضروری در چشم انسان هستند.

    ·       کاهش ابتلا به سردرد

    ابتلا به سردرد بر تمام زندگی شما تاثیر منفی می‌گذارد. در چنین مواقعی نباید در تماس مستقیم با نور خورشید قرار بگیرید. اما افزایش نور طبیعی در خانه به کاهش درد‌های ناشی از خستگی چشم کمک می‌کند. در خانه تاریک برای انجام فعالیت‌های کاری با کامپیوتر و غیره نیازمند استفده از نور‌های مصنوعی یا لامپ‌های فلورسنت هستیم. این لامپ‌ها چشم را تحریک کرده و باعث خستگی آن می‌شوند. تحت تاثیر قرار گرفتن ماهیچه‌های اطراف چشم باعث افزایش درد‌های میگرن می‌شود. وجود نور طبیعی در خانه از طریق کاهش فشار خون و بهبود کیفیت خواب سردرد‌های عصبی و میگرن را کاهش می‌دهد.

    ·       افزایش توانایی برای انجام فعالیت‌های بدنی به کمک افزایش نور طبیعی در خانه

    بررسی‌های آماری نشان می‌دهد میزان فعالیت بدنی افراد در محیط‌های مملو از نور طبیعی بیشتر است. جذب ویتأمین‌های موجود در نور خورشید از طریق اصلاح الگوی خواب و افزایش سطح انرژی بدن توانایی فرد برای فعالیت‌های فیزیکی را بیشتر می‌کند. فعالیت بدنی کافی به سلامت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، سلامت روان و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف کمک می‌کند.

    ·       بهبود سلامت روان

    افسردگی و زوال عقل دو عارضه وحشتناک در جهان مدرن هستند. متأسفانه آمار‌ها نشان می‌دهد روند ابتلا به این بیماری‌ها در حال افزایش است. در اغلب کشور‌های مدرن از نوردرمانی به عنوانی راهی برای پیشگیری‌ی کنترل این بیماری‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از پنجه‌های لایت باکس می‌توان برخی بیماری‌ها مانند اختلال عاطفی فصلی و افسردگی را درمان کرد. استفاده از نور طبیعی در محیط داخلی خانه از طریق افزایش نشاط و شادی نقش مهمی در درمان بیماری زوال عقل یا بهبود عملکرد مغز بازی می‌کند. افزایش نور طبیعی در خانه باعث تولید هورمون‌های دوپامین، ملاتونین و سروتونین می‌شود. این هورمون‌ها مهم‌ترین عوامل تنظیم‌کننده خلق و خوی افراد هستند.

    افزایش نور طبیعی در خانه

    پنجره‌های بزرگ و دیوارهای روشن نقش مهمی در افزایش نور خانه دارند

    ·       پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن

    جذب نور طبیعی خورشید در پیشگیری یا درمان بیماری قلبی، خودایمنی و اغلب سرطان‌ها نقش کلیدی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد زندگی در محیط‌های تیک و سرد احتمال ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. مهم‌تر از همه، بین جذب کافی ویتامین از نور خورشید و کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز رابط مستقیم وجود دارد.

    اقدامات کلیدی برای افزایش نور طبیعی در خانه

    روش‌های مختلفی وجود دارد کی می‌توانید برای افزایش نور طبیعی ز آن استفاده کنید. روش‌های افزایش نور تنها به این موارد محدود نمی‌شود. با کمی خلاقیت می‌توانید راهکار‌های جالبی پیدا کنید. ما سعی کرده‌ایم کاربردی‌ترین موارد برای افزایش نور طبیعی در خانه را بیان کنیم. این موارد عبرتند از:

    ۱.    افزایش نور طبیعی در خانه با استفاده از رنگ‌های روشن

    استفاده از رنگ‌های روشن به دلیل قابلیت انعکاس نور نقش مهمی در روشنایی خانه شما دارند. استفاده از رنگ یا کاغذ دیوار‌های روشن به جای دیوار تیره بهترین گزینه خواهد بود.

    رنگ سفید به دلیل کمترین میزان جذب و بالاترین میزان انعکاس نور بهترین انتخاب برای دیوار داخلی خانه‌ها خواهد بود. البته، رگ سفید درخشان را فراموش کنید. زیرا، این کار فضای داخلی خانه شما را سردتر می‌کند. استفاده از سایه‌های مایل به سفید علاوه بر انعکاس بهتر نور، خانه را گرم‌تر می‌کند. در گام بعد باید انتخاب رنگ‌های براق را در اولویت قرار دهید. درخشندگی بیشتر این رنگ‌ها به افزایش جذب نور طبیعی و روشن شدن خانه کمک می‌کند. اگر رنگ سقف خانه چند درجه روشن‌تر از دیوار‌ها باشد میزان جذب نور خورشید افزایش چشمگیری خواهد داشت.

    ۲.    انتخاب کفپوش مناسب

    در اغلب خانه‌های سنتی از فرش یا موکت به‌عنوان پوشش کف اتاق یا خانه استفاده می‌شود. اما این روش با کاهش میزان انعکاس نور و تاریکی فضا خالی خانه رابطه مستقیم دارد. استفاده از کفپوش‌های لمینت، سرامیک، چوب یا سنگ دارای روکش صیقلی مهم‌ترین عامل افزایش نور طبیعی در خانه است. اگر استفاده از فرش برای شما در اولویت است حتما فرش‌های روشن و دارای رنگ خنثی را انتخاب کنید.

    ۳.    استفاده از آینه و لوازم جانبی انعکاس نور برای افزایش نور طبیعی در خانه

    با اطمینان می‌توان گفت سبک معماری مدرن نقش مهمی در افزایش انعکاس نور داشته است. اغلب اکسسوری‌های فلزی، شیشه‌ای و آینه‌ها بهترین گزینه برای استفاده از نور خورشید در خانه هستند. با این لوازم علاوه بر بهبود کیفیت نورپردازی خانه، فضای داخلی ساختمان بزرگ‌تر دیده می‌شود. در انتخاب محل قرارگیری آینه دقت کنید. آینه‌ای که در محل مناسب قرار بگیرد نور را بهتر منعکس می‌کند. اگر از چندین آینه استفاده می‌کنید آن‌ها را روبروی هم قرار دهید. این حالت به انعکاس بهتر نور در فضای داخلی خانه کمک می‌کند. اگر فضای داخلی خانه شما کوچک است حتماً به این مورد توجه بیشتری داشته باشید.

     

    افزایش نور طبیعی در خانه

    مطمئن شوید درخت‌های فضای سبز خانه مانع ورود نور به داخل ساختمان نشوند

    ۴.    پیشگیری از انسداد نور

    اغلب افراد تصور می‌کنند چیدمان فضای داخلی تنها عامل برای افزایش نور طبیعی در خانه خواهد بود. اما این تصور تا اندازه اشتباه است. نباید از تأثیر فضای سبز بیرون خانه در میزان نور ورودی به ساختمان غافل شوید. اگر مسیر ورود نور به داخل ساختمان مسدود شده باشد انجام هر کاری برای افزایش روشنایی داخلی بی‌فایده است. درختان، بوته‌ها و گل‌های اطراف درب ورودی و پنجره‌ها که باعث کاهش ورود نر به داخل ساختمان می‌شوند را هرس کنید. پنجره‌ها باید کاملاً تمیز باشند. این کار به افزایش میزان عبور نور خورشید کمک می‌کند.

    ۵.    افزایش نور طبیعی در خانه با اصلاح چیدمان مبلمان‌

    انتخاب مبلمان بزرگ، تیره و حجیم بزرگ‌ترین اشتباه در چیدمان فضای داخلی است. زیرا، این مبلمان‌ها علاوه بر تنگ ت کردن فضا مانع عبور نور می‌شوند. حتما چیدمان و نوع مبلمان خود را بررسی کنید. مطمئن شوید که الگوی چیدمان شما بهترین انتخاب برای استفاده حداکثری از فضای داخلی است. در مرحله بعد، مبلمان‌ها را با فاصله مناسب از پنجره‌ها قرار دهید. این حالت باعث انتقال حداکثری نور به داخل خانه می‌شود. انتخاب مبلمان روشن و ساده در مقایسه با مبلمان‌های شلوغ گزینه بهتری به حساب می‌آید.

    ۶.    توجه به نوع پرده و پنجره‌ها

    اگر با محدودیت بودجه مواجه نیستید در خانه از درب و پنجره‌های بزرگ استفاده کنید. درب‌های شیشه‌ای و کشویی بهترین گزینه هستند. زیرا، کل دیوار خانه را به یک پنجره شیشه‌ای بزرگ تبدیل می‌کنند. در چنین حالتی، علاوه بر تماشای زیبایی فضای بیرونی از بالاترین میزان جذب نور خورشید بهره‌مند می‌شوید. در مرحله بعد به سراغ انتخاب چراغ مناسب برید. چراغ مناسب در افزایش نور طبیعی در خانه نقش مهمی دارد.

    استفاده از پرده سنگین در خانه عملکردی مشابه مبلمان حجیم دارد. پرده ضخیم نور خورشید را مسدود یا پنهان می‌کند. انتخاب پرده‌های سبک جایگزین مناسبی برای پوشش پنجره‌ها است. پرده‌ها باید به آسانی باز و بسته شوند. این روش برای تنظیم پرده با حرکت خورشید مناسب است. ما استفاده از پاره‌های طبیعی و شبک بجای پرده‌های مخمل را توصیه می‌کنیم. اگر هب حفظ حریم خصوصی و نور طبیعی خانه در کنار هم اهمیت می‌دهید پرده‌های شفاف را فراموش نکنید.

    افزایش نور طبیعی در خانه

    انتخاب کفپوش مناسب از طریق انعکاس بهتر نور، فضای داخل خانه را روشن و گرم‌تر می‌کند

    سخن پایانی

    افزایش نور طبیعی در خانه برای ایجاد حس شادابی، تقویت سلامتی، افزایش تمرکز، بهبود سرعت یادگیری پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ها مهم است. این ترفند می‌تواند نقش مهمی در بهبود خلق و خوی افراد داشته باشد. عوامل مختلفی مانند انتخاب رنگ روشن برای دیوار‌ها، مبلمان ساده و کم حجم، پرده‌های از و حریر، استفاده از آینه و اکسسوری‌های فلزی در کنار پنجره‌های بزرگ بهترین عامل برای افزایش ورود نور به خانه و انعکاس آن هستند. با رعایت این موارد ساده علاوه بر کاهش میزان مصرف انرژی عملکرد خوبی در افزایش زیبایی خانه خود خواهید داشت.

    منابع:

    https://www.aarp.org/home-family/your-home/info-2023/ways-to-increase-natural-light.html

    https://shuttershadeshoppe.com/blog/benefits-of-natural-light-in-your-home/

    https://goasher.com/windows/the-positive-effects-of-using-natural-light-at-home/

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    دسته بندی آموزشی بلاگ
    اشتراک گذاری
    دانستنی ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید

    هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

    ورود به سایت